به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابطعمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، علی عابدزاده در حاشیه بازدید از نمایشگاه حمل و نقل و صنایع وابسته گفت: امروز مجموعه صنعت هوانوردی با توجه به دوران سختی که پس از انقلاب اسلامی طی کرده است به دانش، تجربه و پختگی ویژهای رسیده است اما در این دوران اقتضای صنعت بر این بود که با ایجاد و تشکیل ساختارهای جدید و نو، بتواند خود را با استانداردهای روز جهانی منطبق کند و به این دلیل مسئولان برنامهریزی کشور سعی کردند که صنعت را از نظر فیزیکی توسعه دهند و در این بین کمتر به سراغ ساختار فرآیندی رفتند.
وی با اشاره به اینکه امروز صنعت حمل و نقل هوایی در مورد فرآیندها و ساختارهای مکانیزه و اتوماسیون احساس کمبود میکند، گفت: سرمایهگذاریهای انجام شده در سالهای پیشین، تجربیات ارزشمندی را در اختیار مجموعهای که اکنون سرکار هستند، قرار داده است و در این بین نکته خیلی مهمتر این است که امروز یکپارچگی محسوسی در مجموعه صنعت وجود دارد که زمینه درک مشترک میان حوزه فرودگاهی، شرکتهای هواپیمایی و دیگر فعالان را فراهم کرده است. از این رو مدیران به سوی ایجاد فرآیندهای ساختاری تمایل پیدا کردهاند.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: همچنین مدیران کنونی متعلق به این صنعت هستند و زوایای آن را میشناسند و این نقش زیادی بر تحولات عمیق سه چهار سال اخیر داشته است و براساس آن میتوان آینده خوبی را برای صنعت ترسیم کرد.
وی ادامه داد: ما در ایجاد ساختارها به بیراهه رفتهایم. در بحث ساختار اقتصادی، تک نرخی بودن خدمات در بخش جابجایی مسافر و در بخشهای فرودگاهی و شرکتهای هواپیمایی، در این ۳۰-۴۰ سال، خسران و زیان زیادی را به صنعت ما تحمیل کرد و باعث شد که یکسری روشها و تصمیمات غلط در حوزه های فرودگاهی و شرکتهای هواپیمایی ایجاد و گرفته شود. شکر خدا اکنون این مشکل اصلاح شده است اما این تغییر ساختار اقتصادی در کوتاه مدت نتایج خود را نشان نخواهد داد و باید آثار آن را در سالهای آتی مشاهده کنیم.
عابدزاده با تاکید بر اینکه تغییر ساختار اقتصادی میتواند سلولهای این صنعت را احیا کند، گفت: من در نمایشگاه اخیر کیش دیدم که بخشهای خصوصی در زمینه تعمیرات در این صنعت بسیار فعال شدهاند و این تنها به خاطر تغییر ساختار اقتصادی انجام شده است. به همین ترتیب امروز شرکتهای هواپیمایی دارند تصمیمگیریهای صحیحتری در حوزه ناوگان انجام میدهند و مدیران آنها به سوی بهرهگیری از فرودگاههای کم استفاده در کشور تمایل پیدا کردهاند.
وی افزود: اکنون در حوزه ساخت هم، شیوهها عوض شده است و رویکرد از کپی کردن به طراحی و ابداع سوق پیدا کرده است. ما اکنون صاحب دانشی شدهایم که میتوانیم خودمان طراحی و برای رفع مشکلات اقدام کنیم. ما اکنون برای ساخت هواپیما و هلیکوپتر و اعمال تغییرات روی هواپیما اقدام به طراحی و اجرا میکنیم.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با تاکید بر اینکه فرآیندها را باید طوری طراحی کرد که زمینهساز ورود نسل فهیم، علمی و آموزش دیدهای شود که باعث ایجاد تحول در صنعت شوند، گفت: نیازهای جامعه ما مجموعه صنعت را به این سمت کشاند که نیازهای خود را در داخل خود رفع کند و در این زمینه تفاهنامههایی که شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با سازندگان بخش خصوصی، نیمهخصوصی و دولتی، در بحث ساخت و تامین برخی از ابزار و امکانات بویژه در زمینه کمک ناوبری، امضا کرده است تحول بسیار بزرگی است که در صنعت ما در حال اتفاق افتادن است و اینها چیزهایی است که آینده صنعت ما را تضمین میکند.
وی با اشاره به اینکه این تفاهمنامهها نشان میدهد که هم بخش خصوصی توانمندی لازم را پیدا کرده است و هم شرکت فرودگاهها به وجود این توانمندی پی برده است، افزود: مسئولان ما نباید از شکستها هراس داشته باشند، بعضی وقتها باید شکست خورد. ما برای رشد صنعت نیازمند حمایت مسئولان بالادستی هستیم. آنها باید مسئولیت را بپذیرند و این ایده و تفکر را تقویت کنند تا ما بتوانیم مشکلات را حل کنیم. باید بدانیم بدون تحمل مشکلات و تجربه شکستها، نمیتوانیم موفق شویم. البته بعضی از شکستها هم به صورتی غیر واقعی به مجموعه صنعت تحمیل شدند که خسارتهای زیادی را برای صنعت به همراه داشتند.
عابدزاده در مورد ثبات مدیریت و تأثیر آن بر توسعه صنعت حمل و نقل هوایی گفت: این خیلی مهم است برای مثال در طول سالهای ۱۳۲۸ تا ۱۳۵۷ در حوزه هواپیمایی کشوری، که در آن زمان کل فرودگاهها را هم در برداشت، در کل چهار مدیر تغییر کرد؛ یعنی به طور متوسط عمر هر مدیر حدود ۷ سال و نیم بود اما بعد از انقلاب، در حوزه سازمان اکنون من بیست و ششمین مدیری هستم که آمدهام؛ یعنی متوسط عمر مدیریت هر مدیر ۱۸ ماه بوده است در حالی که این سازمان یک مجموعه فوقالعاده پیچیدهای است که میتواند اثرات بسیار بزرگی بر حمل و نقل هوایی بگذارد و مسئولیت بزرگ حفظ ایمنی پروازها و فرودگاهها را برعهده دارد و به عنوان نماینده ایران در ایکائو باید پاسخگوی آن و دیگر نهادهای بینالمللی مربوط به صنعت هواپیمایی باشد؛ حال چطور یک مدیر میتواند در این مدت کوتاه درک درستی را از صنعت پیدا کند و بتواند موجب توسعه سازمان شود و در کنار آن پاسخگوی نهادهای بینالمللی باشد.
وی افزود: این تغییر مداوم مدیران نشان میدهد در این سالها برنامهریزان و سیاستگذاران در این حوزه درست عمل نکردهاند و این تبدیل به نقطه ضعف سازمان شده است. یکی از پیشنهاداتی که بنده پیش از پذیرش این مسئولیت به وزیر وقت راه و شهرسازی دادم این بود که اجازه بدهید بعد از دو سال یک فرد جوان و باتجربه را که بتواند حداقل ۱۰ سال مدیریت سازمان را برعهده بگیرد را معرفی کنم اما به دلایل همین جوانی از این امر استقبال نشد.
علی عابدزاده در پایان تاکید کرد: اگر بخواهیم صنعت را متحول کنیم باید به جوانان تکیه کنیم و هراس نداشته باشیم. مگر ما زمانی که مدیر شدیم چندسالمان بود بالاخره روی ما سرمایهگذاری و هزینه شد تا به درک مدیریتی رسیدیم. من اعتقاد دارم یک مدیر جوان در هواپیمایی کشوری باید ۱۰ سال فرصت داشته باشد تا بتواند تحولات عمیقی ایجاد کند.
گفتنی است نمایشگاه حمل و نقل و صنایع وابسته، از ۲۵ آذر، در شبستان مصلی تهران آغاز به کار کرده است و تا ۲۷ آذر ادامه خواهد داشت.
نظر شما